Conscious Collage
Project details
- Year
- 2022
- Programme
- graphic-design
- Practices
- social
- Minor
- New Earth
Iedere dag, de hele dag door, worden onze zintuigen geprikkeld. We worden overspoeld met beeldmateriaal. Reclames, social media, marketing, magazines… Al dat beeldmateriaal heeft invloed op ons brein, of we het nou doorhebben of niet.
Conscious Collage is een workshop waarin je leert wat deze beelden met ons doen. Door te ontdekken waar ons onbewuste brein door getriggerd worden, stimuleert de workshop een bewuster koopgedrag.
En dat verpakt in een creatieve activiteit: collages maken.
De methode van de workshop bestaat uit drie stappen. Elke stap bestaat uit een praktische opdracht in combinatie met een gesprek. In elke stap kom je dichterbij een bewustzijn over jouw triggers.
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit:
Op onbewust niveau neem je alles waar wat er gebeurt. Ons onbewuste brein filtert eerst alle prikkels voordat ze ons bewuste brein bereiken. En als wij een reclame zien voor iets dat we willen, is het ons bewuste brein dat ons helpt te rationaliseren waarom we het kopen.
Invloedrijke beelden
Deelnemers kiezen een beeld uit van een magazine. Dit is het startpunt van hun proces. Over dit beeld omschrijven ze waarom ze dit willen kopen en welke specifieke visuele elementen hun hebberig maakt.
Ons onbewuste brein is dierlijk en primitief. Daardoor is ze gevoelig voor primitieve behoeftes zoals sociale status, familie, eten, drinken en seks. Ons evolutionaire instinct denkt dat we met die primitieve behoeftes meer kans op overleven hebben.
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een luxe-artikel wilt hebben omdat je onbewuste brein denkt dat het je meer sociale status zou kunnen opleveren. Je bewuste brein bedenkt vervolgens een rationele, sociaal gewenste uitleg.
Bedrijven weten dit en maken hier slim gebruik van.
Onbewuste triggers
In de tweede stap leren de deelnemers visuele elementen, die gelinkt zijn aan primitieve behoeftes, in beelden te herkennen. Dit doen we door woorden te visualiseren met stift en vervolgens de visualisaties weer te omschrijven. Hierdoor wordt de uitleg van Patrick Wessels in praktijk gebruikt. Het uiteindelijke doel is dat deelnemers met deze kennis minder impulsief gaan reageren op beelden. Hierdoor wordt een bewuster koopgedrag gestimuleerd.
Wessels legt uit:
De consument moet slimmer worden, weten welke trucs bedrijven gebruiken om zijn koopgedrag te beïnvloeden.
Door het maken van een Conscious Collage word je slimmer! Je leert om primitieve behoeftes te herkennen in beelden, door deze te visualiseren in een collage. In de collage moeten de triggers die voorheen onbewust waren, zichtbaar worden.
Bewuste collage
In de laatste stap creëren we voor de deelnemers een soort filter. Dit filter is de laag die boven op het originele beeld komt. Het werkt als een bril die je op kunt zetten, waarmee je anders naar beelden kijkt. Zodra je die laag eenmaal ziet, kun je die niet meer ontzien.