Skip to content
To WdKA graduates platform
Pauline
Feitz

#TOXICVIBESONLY

Project details

Year
2022
Programme
graphic-design
Practices
commercial
Minor
Branding

Met het project #TOXICVIBESONLY wil ik de oppervlakkige en het schadelijke van de extreme positiviteit in de popcultuur en media aan het licht brengen. Dit is belangrijk om zo een bijdrage te kunnen leveren aan het normaliseren van ongelukkigheid en bewustwording te generaliseren bij de millennial.

Gelukkig zijn. Wie wil dat nou niet? Ik, en mijn generatie de millennials willen niets liever dan dat. De meeste van ons brengen dan ook de dagen door met doen wat nodig is om gelukkig te zijn. In de hoop dat wanneer deze mijlpaal bereikt wordt, het geluksgevoel permanent zal blijven hangen. Helaas niet zonder de gevolgen hiervan in te zien want deze druk maakt ons juist ongelukkig en ik zeg ‘ons’ want helaas ben ik niet de enige van mijn generatie die dit zo ervaart. De druk is inmiddels zo hoog dat er geen ruimte meer is overgebleven voor ons ongeluk. Want hoe moeten we eigenlijk omgaan met dit ongeluk in een #GOODVIBESONLY-cultuur die negativiteit uit wil bannen?  

Visualization of THE HAPPY 7—Manifesto

Door onze diepgewortelde obsessie met positiviteit hebben we inmiddels een vertekend beeld ontwikkeld over ons geluk.

Positiviteit is alomtegenwoordig in ons dagelijks leven. Je ziet het terugkomen via advertising op straat, op televisie en op onze telefoons. We kunnen nauwelijks nog ontkomen aan deze overdosis, terwijl deze ongelofelijk beknellend kan zijn wanneer je je even niet zo goed voelt. Op sociale mediakanalen worden we overspoeld met adviezen waarbij positiviteit het antwoord is op alles en hoe je altijd het goede in het slechte moet zien.

#5 You don’t have to see the good in the bad things. Inspired by the toxic imagery and unrealistic expectations on Pinterest; See good in all things.

Ik maak me echt zorgen om mijn generatie want we moeten af van het idee dat we elk moment gelukkig kunnen en moeten zijn. Het zal van grote waarde zijn als we ons wat vaker realiseren dat er helemaal niets mis is met jezelf soms ongelukkig voelen als het even niet goed gaat. Om de millennial een hart onder de riem te steken schreef ik een persoonlijk manifest voor een millennial door een millennial. Want ik weet als geen ander hoe beklemmend  deze situatie kan voelen. De punten in het manifest zullen je bekend voorkomen, maar dat is nou juist het probleem. De millennial is hier van vervreemd  en het is belangrijk dat we deze punten weer gaan inzien zodat ons ongeluk weer genormaliseerd kan worden.

De argumenten uit het manifest zijn geïnspireerd op de pastelkleurige – onrealistische – toxische – Pinterest slogans die overmatig gedeeld worden door millennials om zichzelf te ‘motiveren’. Ik heb deze toxische slogans in een echt realistische vorm geschreven om de kijker tot denken aan te zetten, om zo een stap te zetten in het normaliseren van ons ongelukkigheid.

An interactive installation that visualizes the happiness pressure that the millennial feels every day.

Daarom wil ik je graag mee leiden door het manifest THE HAPPY 7 (te zien op de Graduation Show) om vervolgens zelf de druk te kunnen ervaren door op de rode knop te drukken.  

Met dank aan; Erik Kessels, Thijs Launspach, Ruut Veenhoven, Vanessa Alkemade, Diederik Schoorl, Teun Castelein, Studio Mals, Matthijs van Haagen, Karin Mientjes, Bart Siebelink, Piotr Owczarzak, Rosie Zurk, Carita Feitz, Maurits Feitz, Dion Hendriks, Angela de Beer.

© Pauline Feitz
www.poef.design